Death of the Author Analysis

 Death of the Author Analysis and Kannada Translation

The essay Death of the author is a reflection upon the supremacy assigned to the position of the author.

Ronald Barthes observes that the authority of the author over his text is similar to Capitalism which weeds its control over people.

Barthes emphasizes that narration should be liberated from its origin (author). The narration once freed from its origin finds for itself a new origin in the reader. Thus, the reader becomes the narrator or writer, or scripter resulting in the Death (removal of replacement) of the original author.

Barthes refers to the objectives behind French nationalism which prioritized the prestige of the individual over authority. In the same terms, he recommends the same positivism in literature too, and hopes for a culmination of capitalist ideology. Summarily speaking, Barthes opposes the tyrannical authority of the author during the act of reading.

Barth agrees with the fact that the presence of the author cannot be ignored. However, the greatness of the author depends upon its intention of making only the language do the communication. That is language is the substitute for the person.

In the age of modernity, the technique of surrealism doesn’t accoy any supremacy to language. Never the less it contributes to the desacralization of the image of the author. A surrealist doesn’t expect the reader to adhere to one meaning as he believes in the experience of several people writing together (readers).

The removal of the author from his own book implies that the author is to be treated as the “past” of his book. In the mean time, symantenously the reader becomes the “after” of the book. The modern scripter doesn’t have to necessarily look at the origin of the text because the act of reading should create multi-dimensional space for multiple view point. The text for Barthe will have multiple points of origin in the realm of its culture. Thus, a text is neither original nor a theological treatire.

Giving the text a singular meaning indicates the closure of the text. But the act of reading should open up multiple perspectives since reading is an anti-theological activity.

Barth makes reading a democratic activity as the unity of the text depends not upon its origin(author) but on its destination (reader).


Kannada Translation Of This Essay 

ಲೇಖಕನ ಅವಸಾನ ಎಂಬ ಲಘುಲೇಖನ ಲೇಖಕರ ಸ್ಥಾನಕ್ಕೆ ನಿಯೋಜಿಸಲಾದ ಪರಮಾಧಿಕಾರದ ಪ್ರತಿಬಿಂಬವಾಗಿದೆ.

ರೊನಾಲ್ಡ್ ಬಾರ್ಥೆಸ್ ತನ್ನ ಪಠ್ಯದ ಮೇಲೆ ಲೇಖಕನ ಅಧಿಕಾರವು ಸ್ಥಿತಿವಂತಿಕೆಯನ್ನು ಹೋಲುತ್ತದೆ ಎಂದು ಗಮನಿಸುತ್ತಾನೆ, ಅದು ಜನರ ಮೇಲೆ ತನ್ನ ನಿಯಂತ್ರಣವನ್ನು ಕಳೆಯುತ್ತದೆ.

ನಿರೂಪಣೆಯನ್ನು ಅದರ ಮೂಲದಿಂದ (ಲೇಖಕ) ಬಿಡುಗಡೆಗೊಳಿಸಬೇಕು ಎಂದು ಬಾರ್ತೆಸ್ ಪ್ರಾಧಾನ್ಯಕೊಡುತ್ತನೆ.

ನಿರೂಪಣೆಯು ಒಮ್ಮೆ ತನ್ನ ಮೂಲದಿಂದ ಮುಕ್ತವಾದಾಗ ಓದುಗರಲ್ಲಿ ಹೊಸ ಉಗಮವನ್ನು ಕಂಡುಕೊಳ್ಳುತ್ತದೆ. ಹೀಗಾಗಿ, ಓದುಗರು ನಿರೂಪಕ ಅಥವಾ ಬರಹಗಾರ ಅಥವಾ ಕಥಾಲೇಖಕ ಆಗುತ್ತಾರೆ, ಇದರ ಪರಿಣಾಮವಾಗಿ ಮೂಲ ಲೇಖಕರ ಮರಣ (ಬದಲಿಯನ್ನು ತೆಗೆದುಹಾಕುವುದು) ಆಗುತ್ತದೆ.

ಅಧಿಕಾರಕ್ಕಿಂತ ವ್ಯಕ್ತಿಯ ಘನತೆಗೆ ಆದ್ಯತೆ ನೀಡಿದ ಫ್ರೆಂಚ್ ರಾಷ್ತ್ರೀಯತೆಯ ಹಿಂದಿನ ಉದ್ದೇಶಗಳನ್ನು ಬಾರ್ತೆಸ್ ಉಲ್ಲೇಖಿಸುತ್ತಾನೆ. ಅದೇ ಪದಗಳಲ್ಲಿ ಅವರು ಸಾಹಿತ್ಯದಲ್ಲಿ ಅದೇ ಸಕಾರಾತ್ಮಕತೆಯನ್ನು ಶಿಫಾರಸು ಮಾಡುತ್ತಾರೆ ಮತ್ತು ಸ್ಥಿತಿವಂತಿಕೆ ಸಿದ್ಧಾಂತದ ಅತ್ಯು ನ್ನತ ಸ್ಥಿತಿಯನ್ನು ನಿರೀ ಕ್ಷಿಸುತ್ತಾರೆ. ಸಂಕ್ಷಿಪ್ತವಾಗಿ  ಹೇಳುವುದಾದರೆ, ಓದುವ ಕ್ರಿಯೆಯ ಸಮಯದಲ್ಲಿ ಬಾರ್ಥೆಸ್ ಲೇಖಕರ ನಿರಂಕುಶ ಅಧಿಕಾರವನ್ನು ವಿರೋಧಿಸುತ್ತಾನೆ.

ಲೇಖಕರ ಉಪಸ್ಥಿತಿಯನ್ನು ಅಲಕ್ಷ್ಯ ಮಾಡಲಾಗುವುದಿಲ್ಲ ಎಂಬ ಅಂಶವನ್ನು ಬಾರ್ತ್ ಒಪ್ಪು ತ್ತಾರೆ. ಆದಾಗ್ಯೂ , ಲೇಖಕರ ಘನತೆಯು ಭಾಷೆಯನ್ನು ಮಾತ್ರ ಸಂವಹನ ಮಾಡುವ ಉದ್ದೇಶವನ್ನು ಅವಲಂಬಿಸಿರುತ್ತದೆ. ಅಂದರೆ ವ್ಯಕ್ತಿಗೆ ಭಾಷೆಯೇ ಪರ್ಯಾ ಯ.

ಆಧುನಿಕತೆಯ ಯುಗದಲ್ಲಿ ನವ್ಯ ಸಾಹಿತ್ಯದ ಕೌಶಲವು ಭಾಷೆಗೆ ಯಾವುದೇ ಪ್ರಾಬಲ್ಯವನ್ನು ನೀಡುವುದಿಲ್ಲ. ಲೇಖಕರ ಪ್ರತಿಬಿಂಬವನ್ನು ಅಪವಿತ್ರಗೊಳಿಸುವುದಕ್ಕೆ ಇದು ಕಡಿಮೆ ಕೊಡುಗೆ ನೀಡುತ್ತದೆ. ಹಲವಾರು ಜನರು ಒಟ್ಟಿಗೆ ಬರೆಯುವ (ಓದುಗರು) ಅನುಭವವನ್ನು ನಂಬುವ ಮೂಲಕ ಓದುಗರು ಒಂದು ಅರ್ಥಕ್ಕೆ ಅಂಟಿಕೊಳ್ಳಬೇಕೆಂದು ನವ್ಯ ಸಾಹಿತ್ಯವಾದಿ ನಿರೀಕ್ಷಿಸುವುದಿಲ್ಲ.

ಲೇಖಕನನ್ನು ತನ್ನ ಸ್ವಂತ ಪುಸ್ತಕದಿಂದ ತೆಗೆದುಹಾಕುವುದು ಲೇಖಕನನ್ನು ತನ್ನ ಪುಸ್ತಕದ "ಹಿಂದಿನ" ಎಂದು ಪರಿಗಣಿಸಬೇಕೆಂದು ಸೂಚಿಸುತ್ತದೆ. ಅದೇ ಸಮಯದಲ್ಲಿ, ಓದುಗನು ಪುಸ್ತಕದ "ನಂತರ" ಆಗುತ್ತಾನೆ. ಆಧುನಿಕ ಸ್ಕ್ರಿಪ್ಟರ್ ಪಠ್ಯದ ಮೂಲವನ್ನು ನೋಡಬೇಕಾಗಿಲ್ಲ ಏಕೆಂದರೆ ಓದುವ ಕ್ರಿಯೆಯು ಬಹುದೃಷ್ಟಿಕೋನಗಳಿಗೆ ಬಹು ಆಯಾಮದ ಜಾಗವನ್ನು ರಚಿಸಬೇಕು. ಬಾರ್ತೆಗಾಗಿ ಪಠ್ಯವು ಅದರ ಸಂಸ್ಕೃತಿಯ ಕ್ಷೇತ್ರದಲ್ಲಿ ಅನೇಕ ಮೂಲ ಅಂಶಗಳನ್ನು ಹೊಂದಿರುತ್ತದೆ. ಹೀಗಾಗಿ, ಪಠ್ಯವು ಮೂಲ ಅಥವಾ ದೇವತಾಶಾಸ್ತ್ರದ ಗ್ರಂಥವಲ್ಲ.

ಪಠ್ಯಕ್ಕೆ ಏಕವಚನ ಅರ್ಥವನ್ನು ನೀಡುವುದು ಪಠ್ಯದ ಮುಚ್ಚುವಿಕೆಯನ್ನು ಸೂಚಿಸುತ್ತದೆ. ಆದರೆ ಓದುವ ಕ್ರಿಯೆಯು ಬಹು ದೃಷ್ಟಿಕೋನಗಳನ್ನು ತೆರೆಯಬೇಕು, ಏಕೆಂದರೆ ಓದುವುದು ದೇವತಾಶಾಸ್ತ್ರದ ವಿರೋಧಿ ಚಟುವಟಿಕೆಯಾಗಿದೆ.

ಬಾರ್ತ್ ಓದುವಿಕೆಯನ್ನು ಪ್ರಜಾಪ್ರಭುತ್ವದ ಚಟುವಟಿಕೆಯನ್ನಾಗಿ ಮಾಡುತ್ತದೆ, ಏಕೆಂದರೆ ಪಠ್ಯದ ಏಕತೆಯು ಅದರ ಮೂಲ (ಲೇಖಕ) ಮೇಲೆ ಅವಲಂಬಿತವಾಗಿರುವುದಿಲ್ಲ ಆದರೆ ಅದರ ಗಮ್ಯಸ್ಥಾನ (ಓದುಗ) ಮೇಲೆ ಅವಲಂಬಿತವಾಗಿರುತ್ತದೆ.


writer details 

Kiran Kumar D 

MA English Student in Tumkur University 

Whatsapp number 7760623496

Post a Comment

0 Comments